Celiacardun schreef:Ik heb Jane Eyre op mijn nachtkastje liggen om het voor de derde keer dit jaar te lezen - ik geloof dat het boek me nogal fascineert!
**spoilers** (ik weet niet of ik ervoor moet waarschuwen, ga er eigenlijk vanuit dat iedereen het verhaal wel kent)
Eén ding dat ik me wel afvraag, is hoezeer het verhaal eigenlijk gelinkt is aan die tijd. Jane kiest ervoor om niet de maitresse te worden maar weg te gaan. Als het zich nu zou afspelen, dan zou de gekke vrouw geen belemmering zijn - dan was er al gescheiden. Of speelt er nog iets anders mee? Ik vraag me af in hoeverre de keus die Jane maakt afhangt van het feit dat Mr Rochester getrouwd is, of moet er zich nog een transformatie in Mr Rochester plaatsvinden - Jane is immers bang dat zij al snel voor hem zo zijn als zijn vorige maitresses als zij bij hem zou blijven (terwijl van de andere kant wel wordt benadrukt dat Mr Rochester nu echt heeft gevonden wat ie zocht - wat ook blijkt uit zijn acties later - hij trekt niet de wereld in, maar sluit zichzelf op en blijft trouw aan haar). Ook is het voor Jane belangrijk dat ze financieel onafhankelijk wordt - maar maakt dat uit voor Mr Rochester?
Misschien niet de meest duidelijke uitleg van wat ik bedoel, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan denken!
Groetjes
Celia
Keer terug naar De Brontë boeken
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten