Wie zijn eigenlijk die Brontë liefhebbers?

Wees welkom, huisregels en feedback

Re: Wie zijn eigenlijk die Brontë liefhebbers?

Berichtdoor jane » 18 jul 2009, 16:04

Mijn naam is Jeannette. Ik ben al jaren een Bronte fan- Jane Eyre heb ik gelezen toen ik 14 was en nu, 30 jaar later, vind ik het nog steeds mooi! Ik ben inmiddels in het bezit van 5 verfilmingen - 1940, 1973, 1981, 1996 en 2004. De 1973 BBC miniserie blijft wat mij betreft nog steeds de beste! (Michael Jayston en Sorcha Cushack)

De Tenant of Wildfell Hall vind ik prachtig - de verfilming trouwens ook! Ik denk dat ik de meeste boeken van de Brontes wel gelezen heb. Anne Bronte heeft ook mooie gedichten geschreven.

Afgelopen jaar ben ik 2 keer naar de Bronte parsonage geweest in Haworth en heb daar gewandeld op de moors, het stadje, kerk en kerkhof bekeken. Aangrijpend vond ik het om de zitkamer van de zussen te zien waar zij na het eten bij elkaar zaten om te handwerken, schrijven en te praten terwijl hun vader in zijn eigen kamer zat. Ook de bank waarop Emily lag toen zij stierf stond er nog.

Ik ben vooral actief op Engelse forums, en dan met name die op de 19e eeuwse Engelse literatuur en dus natuurlijk Jane Austen gericht zijn.

Ik hoop hier veel Nederlandse Bronte fans te ontmoeten!
jane

Berichtdoor Celiacardun » 11 aug 2009, 19:45

Fantastisch, dit soort websites! Ik ben 30 jaar oud en heb sinds een aantal jaar een passie ontwikkeld voor (vroeg) 19e eeuwse Engelse literatuur: Bronte, Austen, Gaskell... Waar het precies begonnen is, weet ik niet, maar in elk geval eerst Jane Austen,toen Bronte en Gaskell etc. Harstikke leuk om te zien dat dit soort websites bestaan! Mijn favoriete boek is... (ik kan niet kiezen) Jane Eyre en Tenant of Wildfell Hall. De andere boeken heb ik ook gelezen - laatst ook Villette, wat ik... interessant vond. Iemand het ook gelezen? Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

En nog een correctie op een van de eerdere posts: het nummer van Kate Bush over Wuthering Heights is niet Running up that Hill, maar gewoon 'Wuthering Heights'.
Celiacardun

Berichtdoor Lady Thornball » 19 nov 2009, 12:27

Wat jammer dat dit forum nogal uitgestorven is. :cry:
Lady Thornball

Berichtdoor Lizzie » 06 dec 2009, 18:48

Hallo,

Ik ben Geertrui, ik ben ook lid van het Jane Austen-forum met als schermnaam Lizzie, dus ik dacht hier hetzelfde te gebruiken. Ik kan me niet meer herinneren hoe of wanneer ik voor het eerst in contact kwam met de Bronte zussen. Ik vermoed dat iemand mij heeft aangeraden Jane Eyre te lezen. Ik vond het zo'n mooi boek dat ik ook andere boeken van haar wou lezen. Tot nu heb ik Jane Eyre, Villette, The professor en The Tenant of Wildfell Hall gelezen. Van de verfilmingen heb ik de laatste BBC serie van Jane Eyre gezien, alsook de nieuwste 2-delige serie van Wuthering Heights. Ik ben fan van 19e eeuwse romans en kostuumdrama's. Ik kan me er helemaal in uitleven! :lol:
Lizzie

Berichtdoor jane » 12 dec 2009, 21:05

Lady Thornball schreef:Wat jammer dat dit forum nogal uitgestorven is. :cry:

Ja, dat is inderdaad jammer!

Welkom Geertrui! Ik zit ook op het Jane Austen forum. Ik ben ook helemaal weg van de brontes en dan met name Anne Bronte. Hoewel ik ook iedere keer weer van Jane Eyre kan genieten. Ik ben absoluut geen fan van Wuthering Heights. Ik vind dat een deprimerend, negatief boek waar ik niet veel mee kan. :cry:
jane

Berichtdoor Lizzie » 17 dec 2009, 13:47

Dank je, Jane! Ik vind het ook jammer dat dit forum niet zo actief is, hopelijk komt er snel verandering in! ;)
Lizzie

Berichtdoor Alynia » 10 jul 2010, 18:05

Hoihoi,

Ik ben Jantine. Ook hier via het Jane-Austen forum, ik wou al eerder hier komen kijken maar het kwam er steeds niet van... Toen ik 18 was heb ik voor het eerst een Brontë-boek gelezen: Jane Eyre. Ik moest het lezen voor GLO (Geïntegreerd Literatuur Onderwijs, volgens mij is dat vak alweer verbannen van de havo met al die veranderingen :P) in het Engels.
Hier kwam ik toen eigenlijk niet doorheen, en na een deel gelezen te hebben ben ik (hoe slecht) overgestapt op een samenvatting. En ik kreeg nog een 6,8 voor mijn examen over dat boek ook :o Daar voelde ik me zo schuldig over, dat ik het boek in het Nederlands ben gaan lezen (snapte ik wel). En toen ik het hele mooie verhaal kende nog eens in het Engels, en nog eens, en nog eens... je raadt het al, ik was ineens fan ;) Zo is het begonnen. Allemaal. Ook mijn JA-verslaving uiteindelijk, haha
Alynia

Berichtdoor jane » 14 jul 2010, 14:26

Hi Jantine! Leuk om te horen dat je ook Bronte fan bent. Wat maakt het uit in welke taal je het leest, het gaat om het verhaal. Jane Eyre is een fascinerend verhaal, ik lees het ieder jaar minstens een keer en ben altijd weer geboeid.

Tot ziens op het forum! :D
jane

Berichtdoor LadyThornball » 15 jul 2010, 15:13

Eigenlijk heb ik me lang geleden al aangemeld onder de naam Lady Thornball.. maar gezien het email adres dat ik hiervoor had gebruikt lang geleden gehackt is en ik mijn wachtwoord niet meer weet heb ik maar even een nieuw account aangemaakt met een email adres dat wel in gebruik is.. En nu heet ik dus LadyThornball... :P
LadyThornball

Berichtdoor jane » 15 jul 2010, 19:48

Leuk dat je even een berichtje doet in deze thread. Jammer dat het zo stil hier is, de Brontes waren fascinerende schrijfsters. In ieder geval nog een liefhebber van the Tenant!
jane

VorigeVolgende

Keer terug naar Welkom op het Brontës.nl forum